Roger Federer is het gewend om zijn partijen uit te vechten op de tennisbaan, maar zijn huidige tegenstander treft hij in bestuurskamers en rechtbanken.
Nike en de 20-voudig grandslamwinnaar zijn het niet eens over de rechten rond het RF-merk.
Federer vertrok na decennia bij Nike en sloot een deal met het minder bekende kledingmerk Uniqlo. Een overeenkomst die zijn sponsorinkomsten deed stijgen met 300 procent, richting de 30 miljoen dollar per jaar.
Maar het RF-logo (dat staat voor Roger Federer) dat de Zwitser voerde op onder meer zijn schoenen, shirt en tennisracket, verhuisde niet mee naar Federers nieuwe kledingfabrikant. Het was namelijk Nike die het logo in 2010 ontwierp, niet Federer.
Federer gaf onlangs aan dat hij het RF-merk terug wil. Maar daar maakt hij volgens een specialist in intellectueel eigendom weinig kans op. Nike is in deze zaak degene met de beste papieren.
Jacqueline Pang is specialist op het gebied van handelsmerken. Ze vertelt aan Tennis World USA dat de juridische positie van Nike sterk is en dat de fabrikant het merk waarschijnlijk mag blijven exploiteren.
Maar Pang heeft ook een waarschuwing voor Nike. Want mocht de multinational het RF-merk blijven voeren, dan doet Nike dat wel met het risico dat het de fans van Federer van zich vervreemd.
"Dit is een moeilijk pr-pad dat Nike moet bewandelen. Het behouden van de zeggenschap over het RF-merk is een pyrrusoverwinning als de loyale fans van Federer, waarop de waarde van het RF-merk gebaseerd is, Nike de rug toekeren", zegt Pang.
Al voegt ze eraan toe dat de juridische positie van Nike 'er sterk uitziet.'
Federer lijkt vol vertrouwen
"Nike heeft verschillende vastgelegde handelsmerken wereldwijd voor RF en bezit waarschijnlijk ook het auteursrecht. Behoudens eventuele passages in het contract die het tegendeel bewijzen, betekent dit dat Nike het merk kan blijven exploiteren."
"In dat geval kan het Federer of een andere partij (zoals Uniqlo) weerhouden van het voeren van het RF-logo of iets dat erop lijkt voor kleding en gerelateerde goederen."
Pang zegt dat veel afhangt van het contract tussen Nike en Roger Federer en "welke voorzieningen zijn getroffen voor het moment dat Nike en Federer hun contract opzeggen".
Het zou kunnen zijn dat daarover al nagedacht is en dat Federer denkt dat hij uiteindelijk eigenaar wordt van het RF-logo.
De tennisser zelf zei onlangs dat het RF-merk "op een gegeven moment naar hem toekomt", aldus Tennis World USA. Om eraan toe te voegen dat "het logo niet voor altijd toebehoort aan Nike".